Czarter
Postanowienia dotyczące sposobu załadunku i wyładunku oraz klauzule dotyczące podziału kosztów wykonania tych czynności między czarterującym i armatorem.
FAS (free alongside ship)
port załadunku:
port wyładunku:
fio (free in and out)
fio and stowed
fio and trimmed
fiost - fio stowed and trimmed
port załadunku:
port wyładunku:
fio excluding stowing
tak jak przy klauzuli fio ale koszty sztauerki ponosi armator.
fio excluding trimming
tak jak przy klauzuli fio ale koszty trymerki ponosi armator.
fi (free in)
koszty załadunku i sztauerki (trymerki) obciążają czarterującego tylko w porcie załadowania.
fo (free out)
koszty wyładunku obciążają czarterującego tylko w porcie wyładunku.
fob (free off board)
koszty wyładunku ponosi czarterujący
fob (free on board)
koszty załadunku, jednak bez kosztów sztauerki lub trymerki ponosi czarterujący.
free loading
armator nie ponosi kosztów załadowania.
free discharge
armator nie ponosi kosztów wyładowania.
net terms
koszty wyładowania lub załadowania ponosi czarterujący.
gross terms / berth terms
koszty wyładunku lub załadunku ponosi armator.
fixed price
koszty załadunku lub wyładunku płaci czarterujący, a następnie otrzymuje ich zwrot od armatora.
Fromuły przestojowe
Oprócz formuł związanych z podziałem kosztów między czarterującym a armatorem występują również formuły przestojowe określające czas na dokonanie załadunku i wyładunku
running days
kolejne dni kalendzrzowe (24 godziny), bez odliczania niedziel i dni świątecznych.
working days
tylko dni robocze w ustawowym czasie pracy.
weather working days
dni, w których załadunek lub wyładunek jest możliwy ze względu na stan pogody.